Gedragspatronen in de Arabische wereld

2 vrouwen-bikini en burkaNa 2,5 jaar vond ik het tijd worden voor een nieuwe website. In mijn mooie huisstijl (ontworpen door Studio Groenlicht). Van alleen bloggen heb ik mij steeds meer toegelegd op het geven van  training en advies over de Arabische wereld. Ik wilde graag dat dat duidelijker naar voren komt. Ik ben trots op het resultaat, al is het uiteraard nog work in progress.

Bij het zakendoen met de Arabische wereld zijn er verschillen waar Nederlanders tegenaan kunnen lopen. Ik krijg regelmatig de vraag waar ik nou zoal over spreek tijdens mijn trainingen. Na een uitgebreide inleiding over cultuur en religie ga ik in op gedragspatronen. Hieronder een tipje van de sluier over wat ik dan zoal bespreek.

  • Tijdsperceptie. Tijd als iets dat opraakt (in Nederland) versus tijd als rekbaar begrip. Lees meer in deze post.
  • Communicatie. Nederlanders zijn over het algemeen expliciet in hun boodschap. In de Arabische wereld is het juist de kunst om tussen de woorden door te lezen. Lees hierover meer in deze post.
  • Man-vrouw. In een werelddeel waarin de man-vrouwenwereld zeer gescheiden is, kan dit ook invloed hebben op zakendoen. Later hierover meer.
  • Hiërarchie.
  • Gewoontes en taboes

Zo’n training zorgt dat je goed beslagen ten ijs komt in de Arabische wereld. En daarmee voorkom je veel vervelende situaties. Ik sluit mijn training soms af met de cartoon die naast deze post staat. Als voorbeeld hoe belangrijk het is om je te verdiepen. Dat is namelijk echt het startpunt voor mogelijk succes. Want hoewel de dames vrijwel hetzelfde denken, staan ze toch met de rug tegen elkaar. Ze hebben nog geen idee wat de ander beweegt. En daar probeer ik dus verandering in te brengen.

Zie ook: