De Doelen brengt stemmen uit de Arabische lente

Afgelopen donderdag (13 december) bracht De Doelen in Rotterdam een bijzonder programma: ‘Stemmen uit de Arabische lente’. Het programma begon met een kort interview met de artiesten. Daarna namen Ghalia Benali (Tunesië/België en Rachid Gholam (Marokko) de zaal mee; naar de revoluties in hun land en van hun cultuur.

Actueel, want hoewel dit proces al in december 2010 begon, is de regio nog altijd volop in ontwikkeling. En ook actueel, want juist door die ontwikkelingen veranderde het programma een aantal keer in de dagen ervoor. Tot mijn spijt kon El General, Tunesische rapper, toch niet van de partij zijn. Ik had hem graag live gezien!

Via Skype werd hij kort geïnterviewd, waarna zijn beroemdste nummer werd vertoond. ‘Rais Lebled’ spreekt de leiders van zijn land aan en spreekt over mensen die afval eten en mensen die sterven. In een cultuur waar zulke directe bewoordingen geen gewoonte zijn, sloeg deze glasheldere boodschap in als een bom. Rais Lebled is ondertiteld, dus de essentie is goed te volgen.

Tunesische Ghalia Benali woont al vele jaren in België en slaat een brug tussen haar beide moederlanden.  Benali werd bekend met haar interpretatie van het repertoire van Umm Kalthoum, de fameuze Egyptische zangeres. Naast nummers hiervan, liet ze ons haar vele geluiden horen. In het interview voorafgaand aan haar optreden, zei ze beïnvloed te zijn door de revolutie. Na de revolutie is ze meer gaan zingen over wat de mensen daar bezighoudt, in plaats van over universele zaken als liefde. De term ‘Arab Spring’ klinkt voor haar als een soort reclameslogan. Zij pleit voor ‘Arab Awakening’. Het proces is in gang gezet, maar zal nog een tijd duren. Wat een steengoede zangeres!

Hoewel Marokko geen formele revolutie heeft doorgemaakt, is ook dit land in beweging. Onder invloed van de Arabische lente ontstond de 20 Februari beweging, die zich inzet om van Marokko een parlementaire democratie te maken. De Marokkaanse zanger Rachid Gholam werd bekend met zijn religieuze liederen. Allah en religie zijn zijn drijfveren. Een devote beweging waar Gholam deel van uitmaakte, sloot zich aan bij deze 20 Februari beweging. Vervolgens zetten Gholam zijn muziek steeds meer in als wapen tegen onrecht en corruptie. Vrijheid en waardigheid zijn volgens Gholam waarden vanuit het hart, waar ook de islam voor staat. De inzet voor de revolutie was daarom logisch. Zijn bekendste revolutionaire nummer is ‘Ali Al Sawt’ [Laat je stem horen].

Opvallend was dat Gholam bij zijn religieuze liederen anders op het podium stond dan bij zijn revolutionaire liederen. Bij de laatste met beide benen stevig op de grond en recht de zaal in kijkend. Bij de religieuze liederen met een andere gezichtsuitdrukking en deels omhoog gericht met zijn blik.

Het was een afwisselende avond met uitstekende artiesten. Een leuke en actuele programmering van De Doelen in Rotterdam!

 

Zie ook:

Speak Your Mind

*