Comedy and Satire on the Syrian crisis and regime

Top Goon

Finger puppets targeting the situation in Syria and the Assad regime with witty dark humour, that’s ‘Top Goon: Diaries of a Little Dictator’. The Syrian group of artists ‘Masasit Mati’ created this web-based series that uses comedy and satire to lampoon President Bashar al-Assad and the Syrian regime’s response to the popular uprising in the country. The series of 6-minute shows first aired on YouTube in November 2011 and quickly became a hit, both in Syria and the rest of the world.

The power of Top Goon is in the combination of dark humour and sharp words, something not accepted in ‘real’ life in Syria. The artists perform a courageous and dangerous job by creating the series.Lees verder

Mijn post voor Women Inc over de Sterke vrouwen van de Arabische wereld

BlogWomen Inc, het vrouwenplatform, plaatste onlangs een oproep voor het insturen van een blog. Onderwerp vrij te kiezen, als het maar aansloot bij de doelgroep van Women Inc. Ik kroop in de pen en schreef onderstaande blog over de sterke vrouwen van de Arabische wereld. En ik won er nog een mooie roman ook mee!

Op deze laatste dag van 2012 deel ik hem graag met jullie. 

 

De sterke vrouwen van de Arabische wereld

De Arabische wereld: 400 miljoen inwoners, waarvan ruim de helft vrouwen. Zouden al die vrouwen niks kunnen en mogen? Dat lijkt me niet! In deze blog aandacht voor de krachtige dames in de Arabische wereld.

Het beeld in het westen over de positie van vrouwen in de Arabische wereld is vaak treurig. We kennen allemaal de ellendige verhalen. Daar wil ik niet aan voorbij gaan, maar ik wil je ook een andere kant laten zien, namelijk welke krachtige vrouwen deze regio kent.

Ieder voor zich en soms ook samen zetten zij fantastische dingen neer en op die manier dragen deze vrouwen bij aan de emancipatie. Van vrouwen, van mannen en dus ook van de cultuur. En let wel, het gaat hier om emancipatie vanuit de eigen cultuur, niet opgelegde emancipatie vanuit onze westerse waarden en normen. De belangrijkste bijdrage die het westen kan leveren aan de emancipatie in de Arabische wereld, is volgens mij dan ook het uitlichten van krachtige voorbeelden, waarmee we onze steun uitspreken. Die zijn er voldoende. Om je een idee te geven, wil ik hier drie voorbeelden delen.Lees verder

De Doelen brengt stemmen uit de Arabische lente

Afgelopen donderdag (13 december) bracht De Doelen in Rotterdam een bijzonder programma: ‘Stemmen uit de Arabische lente’. Het programma begon met een kort interview met de artiesten. Daarna namen Ghalia Benali (Tunesië/België en Rachid Gholam (Marokko) de zaal mee; naar de revoluties in hun land en van hun cultuur.

Actueel, want hoewel dit proces al in december 2010 begon, is de regio nog altijd volop in ontwikkeling. En ook actueel, want juist door die ontwikkelingen veranderde het programma een aantal keer in de dagen ervoor. Tot mijn spijt kon El General, Tunesische rapper, toch niet van de partij zijn. Ik had hem graag live gezien!

Via Skype werd hij kort geïnterviewd, waarna zijn beroemdste nummer werd vertoond. ‘Rais Lebled’ spreekt de leiders van zijn land aan en spreekt over mensen die afval eten en mensen die sterven. In een cultuur waar zulke directe bewoordingen geen gewoonte zijn, sloeg deze glasheldere boodschap in als een bom. Rais Lebled is ondertiteld, dus de essentie is goed te volgen.Lees verder

Communicatie is ook in de Arabische wereld de sleutel

Maar ja, die communicatie werkt wel anders dan Nederlanders gemiddeld gewend zijn. Nederlanders staan bekend om hun directe manier van communiceren, waarin alles gezegd kan worden. ‘We’ staan niet voor niks als bot en recht voor zijn raap bekend. Arabieren zijn gastvrij en welbespraakt. In communicatie met Arabieren gaat het ook vaak om wat er juist niet gezegd wordt. En moet je dus meer tussen de regels doorlezen. Ook een ‘Nee’ wordt niet snel uitgesproken, maar moet je aan voelen: bijvoorbeeld omdat er niet meer op terug wordt gekomen.

In de Arabische wereld is het opbouwen (en onderhouden!) van een goede relatie heel belangrijk en dat legt de basis voor een goede en vaak langdurige samenwerking. Lees verder

Ontdekkingsreiziger Thesiger schrijft over Arabië

Rub al KhaliWilfred Thesiger (1910- 2003) wordt wel de laatste echte ontdekkingsreiziger genoemd. Hij reisde tussen 1945 en 1950 door Rub al Khali (het Lege Kwartier), het uitgestrekte -en lege- woestijngebied tussen Saudi-Arabië, Oman en Jemen. Over zijn tochten van totaal 15.000 kilometer, per kameel met bedoeienen, schreef hij ‘Arabian Sands’ (vertaald als ‘Woestijnen van Arabië’). Het is een verslag van een wereld en een leven dat niet meer bestaat. Na de ontdekking van de olie in de jaren vijftig ondergingen Saudi-Arabië en Oman een complete metamorfose in 20 jaar: van kameel naar auto’s en vliegtuigen, van tenten naar veelal prachtige huizen. Alleen in Jemen kan je nog iets terugvinden van die tijd.

Wilfred Thesiger werd in Ethiopië geboren. Zijn vader was daar Britse gezant.  De eerste negen jaar van zijn leven bracht hij in Ethiopië door en zijn moeder nam hem overal mee naartoe. Zelf verklaarde hij zijn reislust uit deze jonge ervaringen. Lees verder

Musical over Marokkaanse arbeidsmigrant Driss rocks!

Ik Driss- De MusicalIk, Driss de Musical was mijn zaterdagavondbestemming dit weekend. De dagen ervoor las ik het boek al, over de (fictieve) Marokkaanse arbeidsmigrant Driss die op 21-jarige leeftijd begin jaren zeventig naar Nederland komt. Analfabeet, geen woord over de grens maar wel een rasoptimist. Wat een heerlijk boek, dus enorme zin in de musical!

Driss wordt gespeeld door Fahd Larhzaoui. Bij mijn kids bekend van Huisje, Boompje, Beestje en nu de perfecte Driss en onherkenbaar met zijn krulletjespruik.

Na aankomst in Nederland gaat Driss aan de slag als scholstapelaar in de visafslag van IJmuiden. Werken, werken en overwerken. Zijn echte integratie begint als zijn oog valt op de blonde Jolanda, voor zomerwerk ook aan de slag op de visafslag. Hij leert Nederlands van een vriendelijke gepensioneerde juf en zo vindt Driss steeds meer zijn plekje in Nederland. Hij gaat een opleiding volgen en klimt langzaam omhoog (‘ambitie’ zoals een van de liedjes heet).

De prille relatie heeft het niet makkelijk met de cultuurverschillen. Lees verder

Interview voor Your Middle East over Saudische kunst

Yellow_Cow_Ahmed_MaterMet interesse volg ik de internationale website Your Middle East. Het is een mooie mix van politiek, economie en cultuur. Op een oproep voor bijdragen heb ik gereageerd. Vervolgens trok ik er een aantal weken geleden voor het eerst in mijn leven op uit als journalist. Bestemming was het Greenbox Museum voor hedendaagse Saudische kunst, in Amsterdam. Ik schreef al eerder over dit museum op mijn blog.

Het resultaat -waar ik heel trots op ben- kan je bekijken op Your Middle East, en hieronder. Een paar highlights:

“Saudi’s have the position to influence, since they have this central position in Islam. Art is a universal language, but it is talking about different issues in different countries and there are different ways to express.”

“You don’t need to paint a nude woman to make good art and get a message across.”

Enjoy reading en laat me weten wat je ervan vindt!

 

Lees verder

Kunstenares Bahia Shehab zegt ‘La’ (nee)

No to strippingDe Libanees-Egyptische kunstenares Bahia Shehab vertelt in dit TED filmpje over haar fascinatie voor het woord ‘La’, ‘nee’ in het Arabisch. Wat begon als een kunstwerk, werd in de periode na de omverwerping van Mubarak haar manier om een bijdrage te leveren aan de revolutie. Ze spoot het woord ‘La’  op vele muren, met ondertitels: no to military rule, no to a new pharao, no to violence en no to stripping (hiernaast). Haar motto: ‘You can crush the flowers, but you can’t delay spring’. Een krachtige dame die op haar eigen manier uit wat zij voelt.

Nog een leuk bericht van de NRC website: Egyptische revolutie-graffiti overgeschilderd en weer aangebracht.

Laat je onderdompelen in de wereld van de Egyptische graffiti!

 

 

Kalimat…tijdschrift over Arab Thought and Culture

Kalimat Issue 06 CoverDe Arabische wereld een stukje dichterbij halen kan met het nieuwe kwartaalblad ‘Kalimat’. Het blad staat voor ‘Arab Thought and Culture’ en dat dekt de lading. Kalimat wil een vrijplaats zijn voor denkers en creatieven uit de Arabische wereld, bij gebrek aan ruimte in de landen zelf om zo vrij te opereren. Denk aan censuur, maar zeker ook aan sociale taboes die de Arabische wereld kent. Alle bijdragen zijn van mensen met Arabische roots: ‘by Arabs, for everyone’.

De eerste nummers verschenen online op de website van Kalimat Magazine. In de lente van 2012 verscheen het eerste nummer in hard copy. Wat een fijn blad om te lezen, er staan zoveel verschillende dingen in: kunst, cultuur, nieuwe media, mode, literatuur, interviews met interessante mensen. Het blad moet nog wel een beetje groeien -er zitten weleens artikelen tussen die ik niet geweldig geschreven vind- maar dat maakt het genoegen om zoveel leuks over de Arabische wereld bij elkaar te vinden er niet minder om.Lees verder

Syrische revolutionaire kunst en cartoons in Nederland

Ali FerzatHet pand van het Prins Claus Fonds in Amsterdam is deze maanden in Syrische sferen. Momenteel loopt er een tentoonstelling over Syrische kunst en cartoons: ‘Culture in Defiance. Continuing Traditions of Satire, Art and the Struggle for Freedom in Syria.’ Wat een creatieve explosie brengen de dramatische ontwikkelingen in Syrië met zich mee. Dat is de indruk die de tentoonstelling op mij heeft gemaakt.

Wat is er zoal te zien?

Kortom, er is heel veel te zien. Ga het zien en bekijk de ontwikkelingen in Syrië eens van een andere kant!

De tentoonstelling is nog tot 23 november 2012 te zien bij het Prins Claus Fonds op de Herengracht in Amsterdam. Meer info over de tentoontelling Culture in Defiance. Gratis toegankelijk en geopend tijdens kantooruren.